Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

MUJAHIDEEN, Dead Language

MUJAHIDEEN

Mujahideen: un nome che dice tutto se a portarlo è un gruppo israeliano, specie poi se pubblicato da Heart & Crossbone. D’altra parte, non dovrebbe essere sorprendente sentire un salmodiare orientaleggiante in un gruppo post-punk (Lydon, Ferretti…), ma se il “muezzin” è uno che si chiama Alon Ovnat e vive Gerusalemme, ecco che i cortocircuiti cominciano a essere tanti.

Si tratta – secondo quanto leggo – di un trio di veterani della scena alternativa locale, tra i quali anche Uri Crystal, che col suo progetto noise/drone/doom Remesh è in effetti già apparso sull’etichetta di David Opp e Rani Zager. La formazione è particolare: basso, niente chitarra, beats programmati, elettronica. Il disco, infatti, si fa notare soprattutto per la vibrazione di quattro corde spesse come cavi d’acciaio, che si spostano sciolte tra Pop Group, Killing Joke e – appunto – PIL, ma anche per gli effetti che pescano dal dub (pure sulla voce) come dall’industrial. Il mix di influenze di per sé non è nuovo, ma la bravura nel servirlo in tavola è tanta.

Da approfondire sia per motivi musicali, sia per motivi politici, soprattutto adesso.