Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

MESSA, The Spin

The Spin esce addirittura per Metal Blade. È già il quarto album, ma i Messa non si raffreddano/stabilizzano. Immaginano come sempre versioni differenti di loro stessi, senza troppi calcoli su cosa funzionava prima o possa funzionare ora: questa volta, forse sulla scia di “Dark Horse” del disco precedente, provano a vedere, soprattutto in apertura, cosa succede se si mettono a fare Killing Joke, Sisters Of Mercy e Cure altezza Seventeen Seconds, ricattandoci per una manciata di secondi con la nostalgia sci-fi dei synth un po’ – appunto – alla “A Forest” e un po’ alla Carpenter/Perturbator. Se ho ben capito, in studio c’era uno dei Nuovo Testamento, quindi tutto torna. Sicuri di sé, come si capisce anche dai solismi sparsi ovunque, piazzano a metà due lentazzi poco post-punk, ma molto malinconici (All my monsters / Ready to feed / Coming over / Eating my heart), usciti pure questi da un’epoca che non è la nostra. Del resto la mia idea, sentendo The Spin, è che i Messa assimilino tutto, ma che niente li assimili. In chiusura rimescolano ancora le carte con gusto (“Thicker Blood” cresce a ogni ascolto), fermandosi a sette pezzi per quaranta minuti, così da non stancare, nonostante non ogni momento sia semplice e diretto come il trittico iniziale.

Giusta secondo me la scelta del gruppo di guardare in casa e ingaggiare Nico Vascellari per la copertina. Può stare sul cazzo, ma a modo suo in Veneto ha portato molta roba estrema, metal compreso: la ruota in copertina fa pensare a un artista che lui ha esposto in Italia, Banks Violette, nello specifico alla sua scultura “Zodiac”, che rappresenta la moto schiantata di Steven Parrino e per associazione di idee ci porta al video incredibile di “At Races”.