Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

EPISTASIS, Light Through Dead Glass

Epistasis

Sì, d’accordo, un altro gruppo black metal da Nuova York. Questa volta, però, non c’è l’impronta “americana” sul genere, bensì quella norvegese e “avant” di Ved Buens Ende e Virus, il che vuol dire spunti prog o jazz, che – per fortuna? – non soffocano la bestialità degli Epistasis. La presenza di queste influenze l’ha notata per primo già Adam della Crucial Blast, che – come ho già scritto – è il miglior recensore del mondo. Gli vado dietro anche nel sottolineare la presenza in formazione del batterista dei Pyrrhon (Alex Cohen), altro dato che serve a immaginare le atmosfere insane del disco senza ancora averlo sentito, oltre che la prova vocale di Amy Mills, perfetta arpia black metal e trombettista in varie tracce, tanto per donare intelligentemente all’insieme una sfumatura à la Kilimanjaro Darkjazz Ensemble. Aggiungiamo anche qualche tocco dark ambient e – proprio per dovere di cronaca – un’apertura acustica, ma ciò che conta in Light Through Dead Glass è l’equilibrio, caratteristica tanto paradossale in un album di metal estremo, quanto (secondo me) necessaria se i musicisti possiedono “la tecnica”: i passaggi strumentali non sono mai onanistici, i cambi di tempo non diventano la regola e dunque non si auto-vanificano, piuttosto regalano dinamismo e qualche sorpresa in più a un album breve e coi dissonanti controcazzi.