Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

COLIN STETSON & SARAH NEUFELD, Never Were The Way She Was

Stetson

Colin Stetson è un uomo in cammino lungo nuove traiettorie della musica. Dopo lo stordente New History Warfare Vol 3: To See More Light, del 2013 (Constellation, che ve lo dico a fare), colosso di respirazione sassofonistica tra dolcezza e forza bruta, ritorna a far vibrare gli ottoni, questa volta in compagnia del violino spaziale di Sarah Neufeld.

Never Were The Way She Was fa risuonare negli strumenti acustici (sassofoni, violino e i rispettivi corpi) anche il corpo umano. Nell’intenzione degli autori vuole farsi metafora dello scorrere inesorabile del tempo fin da subito, con l’accecante inizio di “The Sun Roars Into View”, dove i drone di Stetson lasciano al violino una melodia che mima un’alba sulfurea. Da qui si aprono verdi vallate a perdita d’occhio, dove con pochissimi, calibrati suoni ci si parano innanzi una sorta di “sturm und drang” (le scansioni quasi elettroacustiche di “With The Dark Hug Of Time” oppure i ronzii degli armonici bassi nella traccia che dà il titolo all’album, dove Stetson trasfigura completamente lo strumento, tanto da farne un vero prolungamento del respiro), momenti di pura contemplazione, una danza che stordisce (i microfoni a contatto addosso fanno sembrare il battito a tratti “cardiaco”, sentire “The Rest Of Us”) e perfino barlumi di “armonie jazz”, se vogliamo chiamare così la danzante “In The Vespers”.

Musica materica che umanizza la natura attraverso l’acustica, quindi: Never Were The Way She Was è come un massiccio di granito illuminato da una luce abbacinante, entrarci significa lasciare che ci frani addosso. E poi è perfino “motorico”, e non si può chiedere di più.

Tracklist

01. The Sun Roars Into View
02. Won’t Be A Thing To Become
03. In The Vespers
04. And Still They Move
05. With The Dark Hug Of Time
06. The Rest Of Us
07. Never Were The Way She Was
08. Flight