Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

SUM OF R, Lights On Water

Sum Of R

Questo è il gemello di Ride Out The Waves, primo nato del nuovo corso – di cui abbiamo estesamente discusso – dei Sum Of R di Reto Mäder, che in questo progetto ora suona assieme a Julia Wolff (lui batteria, basso ed elettronica, lei chitarra ed effetti). Siamo di fronte a un altro disco cupo, spesso come un muro di cinta e pesantissimo. Le strutture rimangono circolari e ipnotiche, perché legate molto alla necessità dei due di mettere in loop alcune parti per poter riprodurre il disco da soli anche dal vivo. Mäder, infatti, ha concepito questa nuova incarnazione di Sum Of R come qualcosa di live e immediato, quindi non può fare taglia e cuci con un laptop, ma ha bisogno di avviare una serie di meccanismi automatici per spostarsi – ad esempio – da basso a batteria. Ecco dunque che dalle limitazioni, come spesso accade nell’underground, nascono grandi cose, perché Lights On Water trasforma in punti di forza (e in un rituale primitivo) ripetitività e semplicità, contornandole di un’atmosfera malsana. A voler confrontare i due fratelli, si direbbe che il primo (uscito per Storm As He Walks) sia più viscerale, mentre questo secondo propenda di più per le geometrie, anche se alla fin fine siamo sempre di fronte a un doom sui generis, portato all’osso (minimalista quasi), mischiato con elementi ambient, noise e “sperimentali”. Dirò di più, a cercare di capire troppo i trucchi si rischia di non apprezzare il quadro nel suo insieme.