Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

PUGILE, Icarian

PUGILE, Icarian

I Pugile sono in tre e operano a Torino. In questo Icarian, loro secondo album, dopo un primo (Round-Zero) autoprodotto, fanno capolino parecchie ospitate, la più prestigiosa delle quali è certamente quella del trombettista Giorgio Li Calzi, tra i migliori interpreti del jazz applicato al pop-rock in Italia. Dunque siamo al cospetto di una manciata di tracce d’atmosfera: quella posta in chiusura, “Umari Wyt”, è emblematica in tal senso. Di norma si usa il termine “atmosfera” quando ci sono una base elettronica elaborata il giusto ma lineare, e gradevoli voci d’accompagnamento, ma per fortuna in Icarian non è proprio cosi, dato che se in “Bomwl” sembra di fare una passeggiata in una periferia londinese, dove un mc particolarmente ispirato si lascia coinvolgere dal tourbillon di suoni metropolitani, in “Kudo Pleja” il tintinnare dei piatti in modalità jazz si fonde con una base electro piuttosto evocativa. Insomma, avrete capito che ai ragazzi piace mescolare, unire elementi stilistici diversi tra loro ma solo perché viene loro naturale farlo, non mi sembra ci siano grosse forzature, e questo è certamente sinonimo di sforzo compositivo e inventiva. Stesso discorso per la melodia acida di “Yunta”, tra reminiscenze big-beat e afro, e per la prova free di “Mornin Mantra”, che dà quel tocco di prestigio a un disco che è pensato bene e suonato altrettanto. Gli ascoltatori più curiosi apprezzeranno.