Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

THE OFF-KEYTCHEN, The Lady From New York

Niet F-n e Simone Ginesi improvvisano una dedica, un’ode alla città di New York. Compito arduo, visto il crocevia di culture, ritmi e vite che costella la città fondata come Nieuw Amsterdam dagli olandesi nel 1664 e poi ribattezzata dagli inglesi.

Nelle mosse del duo si sente, dopo iniziale incrocio di voci e brade percussioni che contestualizzano una sorta di viaggio semi-incosciente in una trance indotta, un attaccamento alle radici percussive africane e ai prodromi del jazz. Sembra quasi che si voglia raccontare la storia di un territorio attraverso i fossili musicali che ne hanno corredato le annate, senza vociare, né enfatizzandone l’importanza. Un omaggio, succhiando giusto un poco d’anima alla città nelle visite e nelle sessioni di registrazione al Central Park e nelle subways. Atmosfere ambientali di spessore, ornate da field recordings e campionamenti in quella che può apparire come un’enorme bolla dub (“Downtown”) o uno specchio d’acqua placida nel quale un sassolino provoca cerchi in allargamento (“One Night In The Village”). Nell’oscurità della grande mela trovano spazio anche sorprese, come quelli che sembrano didjeridoo e batterie percosse come lamiere, sibili in una “Southside Sabbath” che mette più di qualche brivido. Si rientra al jazz club, “Harlem Afternoon”, anche se più che sessione sembra essere un momento di stallo, note in libertà, lambicchi e rumori d’ambiente. Un saluto al predicatore per finire in “Central Park”, uccellini, tromba e batteria forsennata, la città e i suoi rumori perfettamente amalgamati. Un viaggio stupendo, che mi riporta ai tempi di quando, sbagliando una fermata della metro, in dolce compagnia camminammo in zone losche per raggiungere la location di un concerto di Phil Niblock. La vita, la strada, il brivido di New York.
Well done, The Off-Keytchen, you bring me back there.