Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

BEAK>, Beak>>

Beak

E due (“l’originalità” del titolo continua ad essere specchio del “prodotto” stesso): il progetto di Billy Furer, Matt Williams e Geoff Barrow (il reale motivo del seguito ottenuto, possiamo dirlo) continua nonostante si avvicini il quarto Portishead e Geoff abbia in cantiere anche un progetto hip hop (Quakers) su Stones Throw. Il beat squadrato di “Spinning Top” e il duetto iniziale “The Gaul” e “Yatton” ci ricordano che il suono non ha nulla, ma proprio nulla, di nuovo nel suo continuo vagare per la zona d’interregno tra spunti di plumbeo trip hop (passato in lavatrice) e girandole ritmiche al 100% kraute, come in “Liar” ed “Elevator”. Rispetto all’esordio è positivo come tutto appaia più rifinito e più a fuoco. Il difetto del primo Beak> stava proprio nel lancio a casaccio di ottime idee, scaturite da una creatività che ne basta mezza per riuscire comunque a realizzare qualcosa di positivo. Ok, si può chiamare in causa anche il dubstep (“Ladies Smile” è affine ai “furono” Vex’D) per mere questioni temporali, ma non è il caso di caricare di paragoni qualcosa che, come già espresso, ha radici sonore più in là nel tempo e un’identità precisa. Molto evocative la tragica e scheletrica litania dai contorni psych di “Egg Dog” e la spettrale incursione in campo cold wave di “Wulfstai II”, mentre è un po’ scontato il finale tra  gommose oscurità (“Kidney”, comunque dotata di fascino) e l’incursione noise di “Deserters”. Solido, ma una scintilla di coraggio in più avrebbe reso tutto più gustoso.